Wednesday, April 18, 2012

♥~RINDU?? Redho ALLAH @ Kemurkaan ALLAH??~♥

Bismillahhirrahmannirrahim....

Assalamualaikum Warrahmatullahiwabarakatuh..
Tajuk yang Ucuuu cuba fokuskan pada malam ni adalah berkaitan dengan
~RINDU~
Oppss.. apa pasal tetiba nak cerita pasal ni pula ya??
Entah lah, tapi yang pasti Ucuuu hanya nak meluahkan pendapat Ucuuu tentang RINDU itu.. dan harap teman-teman yang membaca fahamilah dengan sebaiknya..
Mungkin juga perasaan 'RINDU' ini sering muncul dalam kehidupan Ucuuu, Mungkin juga Ucuuu terlalu 'RINDU' kan arwah Ibu dan arwah Abang Syazwan (abang Ucuuu yang ke-7).. Jadi, Ucuuu tergerak hati untuk bercerita tentang 'RINDU'..

Ha, pernah tak sebelum ni, korang rasa perasaan 'RINDU' yang menyakitkan dalam hati korang? 'RINDU' yang buat hati korang sengsara? 'RINDU' yang buat diri korang menderita..?
Ucuuu pernah...:')..
Memang perasaan 'RINDU' seperti ini boleh buat hidup kita terseksa sekali, semua pekerjaan yang kita lakukan, semua serba jadi tak kena..
 
~'RINDU' ni, samalah seperti 'CINTA'..
ia dihadirkan ke dalam jiwa manusia oleh Pencipta kita..~

'RINDU' itu fitrah.. Fitrah yang Allah kurniakan dalam diri setiap insan di muka bumi ini.. Perasaan 'RINDU' ini sudah menjadi suatu keperluan buat diri kita semua.. Cubalah kita bayangkan, bagaimana andai kita tiada perasaan 'RINDU' dalam hati masing-masing?? Adakah akan wujud perasaan 
'CINTA, SAYANG, KASIH',
kepada insan lain??
Sebab tu lah, Allah kurniakan kita semua perasaan-perasaan yang suci ini kepada kita.. Sifatnya adalah saling lengkap melengkapi antara satu sama lain, sama lah juga Allah mencipta wanita dan lelaki..

'RINDU' yang tiada keredhoaan didalamnya, 'RINDU' itulah yang membuatkan kita menderita dan sengsara.. Sakit dan terseksa jiwa ini pabila kita terlalu 'RINDU' kan seseorang.. Sedangkan orang itu sudah pergi bertemu Sang PenciptaNya.. Bukannya kita tidak perlu me'RINDU'inya, 'RINDU' itu tetap perlu,cumanya 'RINDU' itu perlulah disulamkan dengan bacaan Al-Fatihah, bacaan Yaasin, Doa akan kesejahteraannya di alam barzakh sana.. Inilah bukti 'RINDU' yang diredhoi..
'RINDU' tidak boleh dibuktikan dengan menjerit, menangis, meraung-raung depan kubur si mati, macam orang tidak redho dan tidak siuman jer gayanya..
Kematian itu pasti, Allah yang menentukan bila ajal seseorang itu.. Kenapa mesti kita 'RINDU' akannya tapi tidak redho?? Memang dia adalah Ibu kita, dia adalah Ayah kita, dia Abang kita, dia Kakak kita, dia Adik kita.. Tapi, sebaiknya, kita 'RINDU' lah  dengan sedekahkan apa jua jenis kebaikan yang mendatangkan pahala buat arwah.. Hati kita tenang, arwah pun tenang di alam barzakh sana..:')

Memang.. memang tak dapat nak dinafikan, Ucuuu sendiri mengalami perasaan 'RINDU' yang menyakitkan ini.. Ucuuu pernah rasa jiwa ni terlalu kosong apabila arwah Ibu yang tercinta pergi menghadap Ilahi.. Tapi Alhamdulillah.. Ucuuu cepat sedar, dan cepat-cepat Ucuuu sedarkan diri dan menginsafi diri yang terlalu ikut emosi ini... Mujur juga, Ucuuu masih ada keluarga, sahabat-sahabat yang tidak pernah putus-putus memberi semangat dalam diri ini.. Mereka semua telah membuatkan diri Ucuuu berfikir sejenak dan segera menginsafi kekhilafan diri ini yang telah terlanjur daripada tidak redho dengan ketentuanNya.. Nauzubillah..
Kita kena ingat, semua insan akan mati.. Suatu hari nanti kita pasti akan bertemu dengannya jua untuk menemui Pencipta kita..

Perasaan 'RINDU' ini memang BAHAGIA jika kena pada gayanya.. 
'RINDU'ilah seseorang itu kerana untuk mencari RedhoNya..
Andai kita me'RINDU'i seseorang, tetapi kita mendapat KEMURKAANNYA, maka jauhkanlah perasaan yang telah terdetik dalam hati kita.. Untuk apa 'RINDU' jika ia mengundang KEMURKAAN Allah?? Berhati-hatilah dalam me'RINDU'i seseorang.. Tambah-tambah lagi, jika kita merindui seseorang wanita atau pun lelaki yang bukan MAHRAM kita.. Untuk apa kita me'RINDU'inya??

Ucuuu tahu, Fitrah kejadian manusia, saling 'RINDU'-me'RINDU'i.. Tapi, seeloknya tidak perlu lah sampai diungkapkan perasaan itu kepada insan yang di'RINDU'i itu.. Kerana anda dan dia tiada langsung hubungan yang HALAL untuk anda mengungkapkan perasaan 'RINDU' itu.. Tahukah anda dengan 'ZINA HATI'?? Ingatlah, Iblis dan Syaitan akan sentiasa memainkan peranan mereka dalam merosakkan anak Adam.. Mula-mula 'RINDU', kemudian jatuh kepada suka, lepas suka, sayang.. Lepas tuh, jatuh CINTA pula??? Sedangkan perasaan CINTA itu biarlah wujudnya dalam diri masing-masing selepas dirimu dan dirinya HALAL sebagai suami dan isteri.. Barulah rasa 'MANIS'nya CINTA itu..
Ingatlah, sejauh mana anda dan si dia cuba menjaga batas-batas sekalipun, Iblis itu tidak akan sesekali berhenti menghasut ke dalam hatimu yang BERSIH pada asalnya itu.. Tolonglah percaya kata-kata Ucuuu ni..
Adam dan Hawa pun berCINTA di Syurgakan... Allah kurniakan perasaan CINTA suci ke dalam jiwa mereka.. Tapi angkara Iblis yang tujuan nya satu iaitu menyesatkan, maka Adam dan Hawa terpisah menderita tercampak di dunia..
Tapi Alhamdulillah oleh kerana 'CINTA' mereka suci dan setia, Allah pertemukan mereka semula di dunia..^_^..

Senang je, kita tak perlu serabutkan kepala otak kita. andai benar kita terlalu me'RINDU'inya, SIMPANLAH perasaan RINDU itu dalam hatimu.. Jika tidak dapat jua untuk menyimpannya, maka luahkan lah pada yang mengurniakan perasaan 'RINDU' dalam jiwamu itu.. Berdoa lah kepadaNya..
'RINDU' tidak perlu diungkap KECUALI jika dia adalah suami/isteri/keluarga/sahabat (Tapi sahabat pun perlulah sahabat yang sejantina dengan anda, tidak perlu rasanya mengungkapkan perasaan 'RINDU' itu pada sahabat yang berbeza jantina dengan anda.. huhu..)

Sama-samalah kita cari 'RINDU' yang diredhoi Allah.. Bukan 'RINDU' yang mengundang KEMURKAAN Allah..
'RINDU' ni kan Anugerah dari ALLAH.. Sebaiknya, kita 'RINDU' lah pada KEDAMAIAN, KEAMANAN, KESEJAHTERAAN, KEBAHAGIAAN, dan SAKINAH..^_^
Oppsss.. bukan 'RINDUKAN' insan yang bernama 'SAKINAH' ya..:) hehee..
Tapi 'RINDU' lah pada 'KETENANGAN' dalam hidupmu..^_^..
'RINDU' lah pada negara yang indah dengan Undang-undnag Islam..
'RINDU' lah pada pemerintahan Khulafa' Ar-Rasyidin..
'RINDU' lah agar 'KHALIMAH ALLAH' tertegak di muka bumi ini..

Insan yang bertaqwa, dia hanya mengharapkan 'RINDU' akan KEBENARAN, KEJUJURAN, KESETIAAN, KEIKHLASAN dalam mencapai keredhoan Ilahi..
'RINDU' lah untuk menjadi insan yang berIMAN dan berTAQWA..
'RINDU' lah untuk mendapatkan ZURIAT yang soleh/ah..
'RINDU' lah untuk mendapat SUAMI/ISTERI yang SOLEH/AH..^_^
ini yang sebaiknya..

~Siapalah kita untuk menolak 'RINDU' yang hadir dalam jiwa tanpa dipaksa?
tapi hidup ini tidak akan sempurna tanpa 'RINDU' daripada Allah yang Esa..~
 
Akhir kalam dari Ucuuu,
"Tingkatkan KEIMANAN dan KESABARAN, moga kita menjadi insan yang tinggi KETAQWAAN dan KECINTAANNYA kepada ILAHI.. InsyaAllah..^_^.."

4 comments:

[wani_mn] said...

ucuu plis jangan buat saya sedih baca entri ni. sabar ye ucuu, anggap ni semua ujian. saya sendiri pernah kehilangan insan yg saya sgt sayang (arwah abah), tp saya faham rindu ucuu mgkn lebih lagi sebab ucuu membesar bertahun2 bersama arwah walhal saya hanya membesar dgn arwah abah hny 4 tahun je. tabah, ikhlas dan redha ye ucuu. :')

ucuuu said...

it's okaiyh my dear...
InsyaAllah...
InnaAllaha ma ana(sesungguhnya Allah bersama kita)
^_^

The Story From Myself said...

nice entry... Cinta adalah Fitrah, jangan jadikan ianya menjadi Fitnah..
Terbaiklah UCu

ucuuu said...

~Apul, Syukran~^_^