Saturday, May 5, 2012

♥~Apa kaitan Rezeki dengan Solat Sunat Dhuha~♥

Bismillahhirrahmannirrahim....

 Jam menunjukkan 9.21 malam waktu Ucuuu menulis ni..
Rindu nak menulis dalam blog Ucuuu ni dah tahap maksima dah.. hehe..
Erm.. tapi bila dah 'login blog', tak tahu pula nak tulis apa??..
kita nak cerita mengenai apa ya? Ucuuu 'no idea' la..
Tiba-tiba otak beku..huhu....
Ha, boleh la, Ucuuu nak cerita sikit, yang sekarang ni Ucuuu baru sahaja sampai kat rumah Ucuuu setelah 3 hari 3 malam berturut-turut Ucuuu menumpang menginap di rumah abg Ucuuu. Abg Syamsuddin namanya.. Ni abang Ucuuu yang ke -5.. Rumah nya kat Bangi.. Seronok tinggal kat rumah abg Ucuuu ni tau..
Sejuk je, sebab ada 'air cond'.. hehee..
Ucuuu tinggal sini sementara sebab ayah Ucuuu 'outstation'..
Cewah!! dah pencen pun masih ada 'outstation' ke??hehe..
kelakar,kelakar...^_^
Tapi betul lah tuh, Ayah Ucuuu tak ada selama 3 hari di KL..
Merata tempat dia jelajah, maklumlah orang 'Bujang' kan sekarang.. hehee..
Tapi bukan suka-suka, ayah ada hal untuk diuruskan.. Ayah pergi sekitar Johor, Kuantan dan Terengganu...
Ni ha, baru sahaja pulang malam semalam, tapi tadi ayah cakap, nak pergi Sabah, Sarawak pula Isnin ni.. huhu... bak kata bos Ucuuu, "kena tinggal lah awak, ina..,hehe.."
"Tu la puan, asyik kena tinggal je kan saya ni, kalau macam ni, saya kahwin je la, puan".. 
"Amin"..
Lalalalalalala

Lepas ni, Ucuuu kembali lah semula tidur rumah abang Ucuuu hari Isnin.. Mungkin malam rasanya abang Ucuuu ambil.. Ucuuu pun cuti hari Isnin ni, InsyaAllah...:).. hehe..'BEST' nya CUTI!!!!.. ^_^
Boleh la nak 'rest2' sikit..
Ucuuu bukan nya apa, terpaksa tinggal rumah abg ni pun sebab selalu nya ayah yang hantar Ucuuu pergi balik ke tempat kerja.. Bila dah ayah kena 'outstation' macam ni, tu yang Ucuuu terpaksa la tinggal rumah abg Ucuuu.. 
Kiranya, abang Ucuuu lah tolong hantarkan pergi balik ke tempat kerja sepanjang 3 hari tu..
Erm..Ikutkan hati, tak nak menyusahkan sesiapa, tapi apa kan daya, nama sahaja ada LESEN KERETA, tapi sampai sekarang penakut nak 'drive'.. T_T..
Ucuuu mintak maaf sebab menyusahkan semua orang.. Isk,isk,isk.. Sedih bila memikirkan diri sendiri tidak berguna..

Tapi tu la, setiap manusia pasti ada kekurangan dan kelebihan kan.. Sama juga la dengan diri Ucuuu ni...  tapi Ucuuu rasa Ucuuu ni lebih banyak kekurangan sahaja daripada kelebihan.. 
Walaubagaimana pun, Ucuuu akan berusaha untuk menghakis kekurangan itu sedikit demi sedikit.. InsyaAllah..

'Aiseyhmen', nak celoteh apa lagi ni ya??
Betul-betul tak ada idea ni..
Ha, tiba-tiba teringat pasal suatu perkara ni.. Ucuuu dah lama nak kongsikan, tapi disebabkan masa yang suntuk, baru hari ni Ucuuu ada masa yang lama lah untuk kongsikan..
Ucuuu nak kongsikan pasal 'REZEKI' sebenarnya...
MasyaAllah... Baru-baru ni, ada teman Ucuuu cerita pada Ucuuu, macam mana kehidupan dia sebelum dia dapat gaji baru-baru ni.. Dia ada cerita, yang dia tak ada satu sen pun dalam akaun bank dan dalam beg dompetnya.. Agak 2 minggu juga lah dia hidup tanpa wang ringgit... Tapi dia cakap, dia memang tak pernah tinggal kan Solat Sunat Dhuha... Lepas tu, sahabat-sahabat semua nak tahu tak macam mana dia teruskan kehidupan dia tanpa wang ringgit?? 
Agaknya, andai jadi pada kita, mampukah kita bersabar dan sekuat sahabat Ucuuu ni ya??
Tapi tu lah, Allah tu Maha Mengetahui kan... Allah tetap turunkan Rezeki kepada nya.. Hari-hari majikan tempat dia bekerja tu, belanja dia makan tengahari, padahal dia tak bagitahu pun pada majikan dia yang dia tak ada duit.. Kuasa Allah kan?? Tiada siapa yang dapat menghalangNya.. Mungkin sebab dia rajin buat solat sunat Dhuha, jadi Allah bantu dia dengan cara ni kan...
Alhamdulillah.. keadaan itu berterusan sampai lah dia dapat gaji, dia dapat meneruskan kehidupan dia dengan baik..  Bila dia dah dapat gaji, Lepas tu, majikan dia dah tak ada belanja dia lagi dah.. ALLAHUAKBAR!! SubhanaAllah!!! mesti atas keberkatan Solat Sunat Dhuha yang dia tidak pernah lupa tu, Allah beri dia rezeki bukan dari bentuk wang tetapi dari bentuk makanan kan.. ^_^...

Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Semesta Alam..
Indah sangat bila dapat tahu cerita-cerita tentang kebesaran Allah S.W.T kan..
Allah tu sayang semua hamba-hambaNya kan..
Dia turunkan Rezeki dalam pelbagai bentuk..
Ada yang dalam bentuk wang ringgit, ada yang dalam bentuk makanan seperti kawan Ucuuu tu, ada juga yang dalam bentuk berjaya cemerlang dalam pelajaran..dan pelbagai lagi bentuk lah..
Kadang-kadang manusia ni, nampak Rezeki tu hanyalah 'wang ringgit' semata-mata.. tapi Rezeki tu bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit,tapi meliputi semua segala nikmat yang Allah beri pada kita..

Ada orang mempersoalkan kenapa setiap manusia berbeza-beza dalam penerimaan Rezeki dari Allah? kenapa ada yang Rezeki nya luas, ada yang rezeki nya sempit, bukankah Allah Maha Adil?? Nauzubillah.. Minta kita semua dijauhkan dari berfikir sebegini ya..
Sebenarnya kita perlu sedar yang menyebabkan rezeki seseorang itu menjadi sempit kerana mungkin dia sering melakukan dosa besar atau pun dia sering melakukan dosa kecil secara berterusan.. Jadi, Allah hendak menguji sejauh mana hati dan keimanan dia kepada Allah..

Firman Allah: “Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatan mereka sendiri.” (Al-A’raf: 96)

 Ayat ni menceritakan bahawa Allah pasti akan melimpahkan 'KEBERKATAN' dari langit dan bumi kepada orang yang beriman dan bertaqwa kepadaNya kan.. Termasuklah Rezeki melimpah ruah dan kehidupan yang baik.. InsyaAllah... Yang penting, kita kena lah berusaha, baru lah dapat hasilnya, "Man Jadda Wa Jadda"
^_^
Ucuuu percaya, untuk kita mengecapi kejayaan, kekayaan, kebahagiaan dan 'SAKINAH' di dalam hidup, Ianya Bermula dari "REZEKI YANG DIBERKATI"...
aik?? 'sakinah' lagi, entry yang lepas dah sebut 'sakinah' juga??hehee..
tak apa, 'Sakinah' tuh kan membawa maksud 'KETENANGAN'... hehehe...
Sama-sama kita berusaha ya, kerja rajin-rajin, dan cantikkan ia dengan Solat Sunat Dhuha...^_^... InsyaAllah... Keberkatan ALLAH tu lebih penting walaupun gaji yang kita perolehi itu sedikit sahaja...:)

Firman Allah s.w.t : "Demi waktu Dhuha dan demi Malam apabila menjadi sepi. Tidaklah Tuhanmu meninggalkanmu dan tidaklah Dia membencimu. Dan Akhirat itu lebih baik daripada dunia ini. Dan pasti Tuhanmu akan memberi kepadamu kurniaan hingga kamu menjadi suka." (Surah al-Dhuha : 1-5 )
Selalunya setiap sesuatu yang dijadikan sebagai bahan sumpah Allah s.w.t mengandungi kepentingan yang sangat hebat. Di sini Allah s.w.t menjadikan waktu Dhuha sebagai bahan persumpahan-Nya. Itu menunjukkan bahawa waktu Dhuha itu ada keistimewaannya , antara keistimewaannya adalah seperti yang telah di sebut oleh Allah s.w.t., waktu Dhuha adalah waktu Allah s.w.t mencurahkan kurniaan kepada hamba-Nya. Kurniaan Allah suatu kurniaan hakiki yang pasti akan menggembirakan kita. Oleh itu sesiapa yang mahukan kurniaan Allah s.w.t hendaklah dia berhubung dengan Allah s.w.t melalui ibadah solat sunat Dhuha.

"Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha, waktu dhuha-Mu,
cahayanya cahayaMu, kerinduannya kerinduanMu,
kekuatannya kekuatanMu,
ya Allah sekiranya rezekiku ada di langit
maka turunkannya jika ada di bumi keluarkannya.
Jika cahaya jauh perdekatannya
dan jika ada hampir maka permudahkannya
dengan kebenaran dhuhaMu, cahayaMu, kekuatanMu dan kesucianMu, berikanlah kepada hamba-hambaMu yang soleh.
Allah cucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan atas keluarga dan para sahabatnya serta kesejahteraan.
Dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam."

Akhir kalam dari Ucuuu,
"Tingkatkan KEIMANAN dan KESABARAN, moga kita menjadi insan yang tinggi KETAQWAAN dan KECINTAANNYA kepada ILAHI.. InsyaAllah..^_^.."

No comments: