Thursday, December 24, 2009

kErOsAkAn LAP TOP....!!adalah kErOSAKAN wAng rInggIt..

"aduyai.........."
ni lah prkataan prtama yg aku nk ckp selepas pe yg dah trjadi....ish3....
pe la malang naseb aku......screen lap top pecah seyh...

al-kisah...begini citer nye.....
pd suatu petang yg sgt dingin...angin sepoi2 bhase......ank buah ku yg amat ku cintai telah mnggangu aku spt ari2 sblm ini....die dtg,msok ke dlm bilik aku...then dok baek2 pd mulenye....
selepas aku menunaikn solat maghrib, aku teros mngON kn lap top aku..dan aku mnCOCOK kn broadband aku kat lap top aku uh...aku pon on9 ler la kn,,pe lg....
selepas tuh,tgah2 syok2 on9..kakak aku masok bilik,tnye aku.."dah solat lom ina??"..
aku pon jwb,,,"dah kak.."...akak pon dok je dlm bilik brsama2 aku dan ank buah ku yg tercinteh itu..aku dan akak leka2 brsembang...tanpa aku sedari,ank buah ku yg trcinteh itu mule bgun dr katil,dan menuju ke lap top aku yg trsyg......dgn lancar nye,die menekan2 keyboard lap top aku..
aku pon trsedar,aku tego ler die..

"aip!!!jgn maen lap top mak usuuu k!!"(dgn suare yg agak tegas)

die spt biase,pasti mengamok...die ckp...
"ish"dgn cara nye trsndiri....

aku brgado mulut dgn die,die bengang dgn aku..aku pon bengang dgn die....
tgah2, die kalah sesi jawab mnjwb kami tuh,die telaH mngmbil suatu bnde yg agak keras brisi air di dlm nye..lalu mmbaling bnde tuh TEPAT menuju ke sasaran!!!!

pd mulenye,aku xperasan ape yg dah pecah...aku hnye dgr bunyik jerk...
aku pon pusing melihat dr mne dtg nye bunyik tuh....
akak aku menegor"ina,dak nanie baling botol susu kat lap top ina!!"...
aku pon dgn perasaan AMARAH nye....menyuruh die keluar dr bilik itu....
akak aku yg pimpin die keluar dan teros turun ke bwh...

erm...pd mulenye,aku pikirkn,lap top aku dlm keadaan baek2 shaje....
rupe2nye!!!!!!!
"ALAMAK!!!!!!screen lap top niyh dah pecah!!!"
"ADUYAI!!!!lemah nyer....mcm ne nk buat ni......"


aku pon mmbawa lap top trsebut turun ke bwh....aku tunjuk pd mama dak nanie ape yg ank die dah buat!!!!...aku turun smbil BERJURAI2 AIR MATA ku.....isk3.....(T_T)...:'(...
dgn perasaan gerAM yg dah menguasai diri ketika itu, aku teros mncari bayang nanie, setelah aku nmpak die,aku teros beri "penampar mnje" ku pd die..hahaha....puas hati...!!geram taw!!


setelah itu, aku pon menanges2 depan mama die,depan ayah aku...aduyai2....malu pulak bile tringat kembali...huhuhu......tension aku pikirkn..dah la lap top abg aku niyh......pening2....org yg sepatot nye BRTANGGUNGJWB,xmahu plak brtanggungjwb kn.....

lg la aku mnymph...tension giler kot.........

erm......begitulah al-kisah nye...............diharap saudara saudari dpt jadikn prkara ini sbg pengajaran...ape pengajaran yg kiter dpt????????

1) JAUHKN LAP TOP ANDA DR KANAK2 BRUMUR BAWAH 6THN....
2) BYKKN BERSABAR JIKA BERLAKU PRKARA SEPERTI INI...KERANA DGN SIFAT AMARAH ANDA,XDE PE YG DPT DI UBAHKN PON.....
3) JANGANLAH ANDA MENYAKITI KANAK2 KRN MEREKA MASIH TIDAK DPT MNGENAL ERTI YG MANE SALAH DAN BTOL....
4) TOLONG DAN BANTULAH AHLI KELUARGA ANDA JIKA MEMERLUKAN BANTUAN...TERUTAMA DR SEGI KEWANGAN K!!!
5) JANGAN BERSIFAT PENTINGKN DIRI......!!
6) HARUS BRTANGGUNGWJB DI ATAS PE YG BRLAKU...JIKA KESALAHAN ITU ADALAH DTG NYE DR DARAH DAGING NYE SBNDIRI.....


erm....berikut adalah cntoh2 pengajaran yg dpt kiter perolehi dr kisah ini..sekian...terima kaseh...
pepatah melayu kata,
"sapa yg mkn cili!!!die terasa pedas nye..."...wassalam...



No comments: