Monday, November 22, 2010

waRKah dAriPadA AnAK yAng bERDosA

...BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM...

SALAM.... TOLONg jAga Ibu... dAn TOLOng jangan BEBANKAn Orang yAng saKit utk MenjAge Ibu.. kEnapa kita biarKan org sAkit menjAga orang yang saKit juga???? Kita yang diberi kEsihaTAn yang bAik ni, Apa guna nya kita Hidup di DUnia ini tp Tidak sedikit pun berbAKti kpd IBU???

TOLONG LAH... TOLONG LAH... TOLONG LAH!!!.....
JANGAN penting kan diri sendiri kALian semua dengan hanya mengejAr keduniAAn semATa-mATa...
INGATLAH....REDho ALLAH terletak pada REdho IBU BAPA.. LAYAKKAH kita semua hendak ke SYURGA ALLAH yang indah dan abadi itu??? INGATLAH semla pERjanJian yang kaLian koTAkan semasA didALam peruT ibU Lagi, PERJAnjiaN yang menGATAkan anda Akan TAAT kepADa PERintah ALLAH... tApi apA yang 'adik' dApAT lihat, Adik BERadik 'adik' sendiri tidAk melakukan kewajipan yang telah Allah berikan kepada kita... tiDak menunAikan soLAt 5 wakTu sehari semaLam.... sedaNGkan ini yang UTAMA... apa gunanya kita berdoa,tetapi masih ada LUBANG dalam sOLat kita???? "adik" juga lihat dan perhatikAn, AL-QURAN yang sepatutnya menjadi TEMAN kita ketika susah mahupun senang sudah tidak dihiraukan lagi.. Malah,telefon bimbit pula yangtelah menjadi TEMAN dan NYAWA dALam diri kita.... MALUNYA kita dengan ALLAH dan RASULULLAH...

Taat Kepada IBU dan Bapa BUKAnLAh hanYA sekaDAr beLAjar bersungguh-sunGGuh, BErjayA dALAM kehiduPAn kALian, ATau pun hanya memberi Wang ringgit kepada Ibu BApa.. INGATLAH....WANG RINGGIT kalian itu tidaK dapaT sAMAkaN niLAinya dengAn keseMua JAsA IBU sejAk IBU mengandungkan kita, KEPERITAN yang IBU tanggung semasa melahirkan kesemua anak-anaknya sehinggALAh KEsusAhan yang IBu HADApi semaSa membeSArkan kita.. terfikir kah kita denGan apa yang telah dilakukan AYAH??? Ayah yang telah menyekolahkan kita??? aYAh yang sentiasa Sabar dengAn kereNah anak-anaknya... ayah yang telah mendidik kita hingga menjadi manusia yang berjaya saat ini.... pernAh ke kita terfikir tentang ini seMua?? MAsih LAyAkkah kita semua hendAk ke SYURGA sedangkan kita sbuk mengeJar DUNIA semata-mata?? PErnah tiDAk kita terFikir akan TEKANAN yang IBU dan AYAH kita hadapi sepanjang mendewasakan kita?? pernAh ke kite bertanya kepada IBU, apa yang IBU rasa seLAMa hidup membesarKan kita?? pernAH tidak kita TERFikiR?? AdAkah CukuP denGAn hAnya DAtang menziaRah Ibu yang sedAng terlantar di katil?? dAn adakah cukuP denGAn hanyA meLihAt sAhaja keaDaan Ibu tanpa melakukan sebarang tindAkan???
aDAkah ini TELAh menyenaNgkan HAti IBU kita???

DisAat IBU sedAng mengALAmi sAkit yang kroNik ini, IBU memerLuKAn soKOngan PENUh dar keseMua anak-anaknya, BUKAN mendapAt teKAnan daripada anak-anaknya mahupun sUAminya.. ALANGKAH indahnya jika kita adik beradik BOLeh berpakat-pakat untuk MenjagA IBU, BUkan Hanya mELEtAkkan tanggungjAwab menjAga IBU itu untuk adik-adik PeremPuan sahajA....atauPun hanYa meletAkkannya hanya kepada seOrang sahAja yang bertungkus LUmus menguruskan IBU... 'adik' sendiri mengakU, 'adik' ni sangAt-sanGAt PEMALAS untuk membantu IBU masak di apur ketika IBU masih sihAt, HAnya ada pada wakTU-wakTU tertentu sahaja 'adik' akan jadi rajin,itu pun bergantung dengan "MOOD" 'adik'.... "YA ALLAH, 'ADIK' berdosa kepada IBU, sepatutnya dari dulu lagi 'adik yang patut bantu IBU masak di dapur,dan bantu IBU kemas rumAh untuk ringAnkan BEBAN ibu,kerana 'adik' da besar... tapi 'adik' masih tidak sedar... TEngokLah apa yang telah 'adik' lakukan??? 'adik' LAh punca IBU sakit..:'(... APa yang teLAh 'adik' buAT ni hanyALah ikut KEMALASAN yang haNYa BOLEh mengundaNg diri 'adik' kedALAm NERAKA, NAUZUBILLAH... 'adik' menyeSAL sekarAng, adik menyesAL sebab 'adik' tidAk sepAtutnya memberi teKANan kepada IBU dengAN berperanGAi demikiAn.. MUNgkin IBU hanya DiaM,TApi di HAtinyA???? siApaLAh yang Tahu??? HAnyA ALLAH sahaja yang TahU..

FOOTNOtE: BUkan hendAK menyALAhkan sesiAPa, TApi mARiLAh kiTa PERbaiki KELEMAHAN yang ada DALAm diri KitA adik-beradik ni.. TAKut-takut, Kita menyESAL dikemudiAn hAri jikA tidAk dAPAT menjAga IBU denGAn bAik sepanjANg hayatnya... "TEPUKLAH DADA tanyALAH IMAN"..

No comments: